Конституционный Суд Украины дал "добро" новой коалиции "Стабильность и реформы"! Анализ решения КС № 11-рп/2010 от 6.04.2010г..
6 апреля 2010г. Конституционный Суд Украины своим Решением № 11-рп/2010
признал, что отдельные народные депутаты, в частности те, кто не входят в состав фракций, имеют право входить в состав коалиции.
Решение Конституционного Суда Украины № 11-рп/2010 от 6 апреля 2010г. можно полностью прочитать на сайте «Украинской правды».
В КС Украины обратились с конституционным представлением 68 народных депутатов Украины относительно официального толкования положений части 6 статьи 83 Конституции Украины, части 4 статьи 59 Регламента Верховной Рады Украины - о возможности отдельных народных депутатов Украины принимать непосредственное участие в формировании коалиции депутатских фракций в Верховной Раде Украины.
В конституционном представлении депутатов указано, что ранее Конституционный Суд Украины в своих решениях указывал ( решение КС о толковании части 6 статьи 83 Конституции датировано 17 сентября 2008 года), что коалиция формируется на основе депутатских фракций, но вопрос возможности народных депутатов Украины, которые не входят в депутатские фракции, т.е. внефракционные, брать участие в формирование коалиции Конституционным судом не рассматривался.
Приведём Вашему вниманию ст.83 Конституции Украины.
Стаття 83.
Чергові сесії Верховної Ради України починаються першого вівторка лютого і першого вівторка вересня кожного року.
Позачергові сесії Верховної Ради України, із зазначенням порядку денного, скликаються Головою Верховної Ради України на вимогу Президента України або на вимогу не менш як третини народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України.
У разі оголошення указу Президента України про введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або окремих її місцевостях Верховна Рада України збирається на засідання у дводенний строк без скликання.
У разі закінчення строку повноважень Верховної Ради України під час дії воєнного чи надзвичайного стану її повноваження продовжуються до дня першого засідання першої сесії Верховної Ради України, обраної після скасування воєнного чи надзвичайного стану.
Порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України.
У Верховній Раді України за результатами виборів і на основі узгодження політичних позицій формується коаліція депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України.
Коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України формується протягом одного місяця з дня відкриття першого засідання Верховної Ради України, що проводиться після чергових або позачергових виборів Верховної Ради України, або протягом місяця з дня припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України.
Коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України відповідно до цієї Конституції вносить пропозиції Президенту України щодо кандидатури Прем'єр-міністра України, а також відповідно до цієї Конституції вносить пропозиції щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України.
(положенню частини восьмої статті 83 у системному зв'язку з положеннями частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої, четвертої статті 114 Конституції України дано офіційне тлумачення згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 28.04.2009 р. N 8-рп/2009) Засади формування, організації діяльності та припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України встановлюються Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України.
Депутатська фракція у Верховній Раді України, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України, має права коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, передбачені цією Конституцією.
(стаття 83 в редакції Закону України від 08.12.2004 р. N 2222-IV)
Вот как звучит ч.6 ст.83 на русском языке.
«В Верховной Раде Украины по результатам выборов и на основе согласования политических позиций формируется коалиция депутатских фракций, в состав которой входит большинство народных депутатов Украины от конституционного состава Верховной Рады Украины.»
Как мы уже писали, при формировании новой коалиции в Верховной Раде «Стабильность и реформы», вот эта формулировка в ч.6 ст.83 Конституции Украины – « … формується коаліція депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів…» даёт возможность толковать эту статью Конституции Украины, что до состава коалиции(!), а не фракций(!), должно входить большинство народных депутатов!
На основе этой нормы депутаты приняли Закон «О регламенте Верховной Рады» от 10 февраля 2010 року № 1861-VI, в котором в ч.1 ст.61 указали:
« Коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді (далі - коаліція) - це сформоване за результатами виборів і на основі узгоджених політичних позицій та на засадах, встановлених Конституцією України і цим Регламентом, об'єднання депутатських фракцій, народних депутатів, до якого входить більшість народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради».
В ст. 59 этого закона, на которую ссылаются народные депутаты в своём конституционном представлении говорится о том, что
«1. Мінімальна кількість народних депутатів для формування депутатської фракції має становити не менше ніж 15 народних депутатів.
2. Народний депутат може входити до складу лише депутатської фракції політичної партії (виборчого блоку політичних партій), за виборчим списком якої його обрано.
3. У разі невходження народного депутата, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), до складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій) або виходу народного депутата зі складу такої фракції його повноваження припиняються достроково на підставі закону за рішенням вищого керівного органу відповідної політичної партії (виборчого блоку політичних партій) з дня прийняття такого рішення.
4. Народний депутат, якого виключено зі складу депутатської фракції, є позафракційним.»
Фактически узаконена норма о существовании внефракционных депутатов.
Как же Конституционный Суд развязал этот узел юридических противоречий?
Очень точно.
Напомним, что выше я указывал, что депутаты просили разъяснить, возможно ли участие в формировании коалиции отдельных народных депутатов (ч.6 ст. 83 Конституции) и соответствие ч.4 ст.59 нового закона « О регламенте» о внефрационных депутатах – Конституции Украины.
В своём Решении от 6 апреля 2010г. КС Украины решил:
1. В аспекті конституційного подання положення частини шостої статті 83 Конституції України, частини четвертої статті 59 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України „Про Регламент Верховної Ради України" від 10 лютого 2010 року № 1861-VI, у системному зв'язку з положеннями статей 1, 5, 15, 36, 38, 69, 76, 79, 80, 81, частин п'ятої, сьомої, дев'ятої статті 83, статті 86 Конституції України, статей 60, 61 Регламенту Верховної Ради України слід розуміти так, що окремі народні депутати України, зокрема ті, які не перебувають у складі депутатських фракцій, що ініціювали створення коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, мають право брати участь у формуванні коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України.
2. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.
Основанием для этого решения стала формулировка ч.6 ст.83 Конституции Украины, новые нормы Закона «О регламенте Верховной Рады», а также, что в ч.5 и ч.9 ст.83 Конституции Украины указано, что порядок работы Верховной Рады Украины, принципы формирования, организации деятельности и прекращении деятельности коалиции устанавливаются Основным Законом Украины и Регламентом Верховной Рады!
Также в своём Решении КС установил, что
"Ознаками коаліції є наявність депутатських фракцій, а також більшості народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України.
Аналіз положень пункту 6 частини другої, частини шостої статті 81 Конституції України дає підстави для висновку, що Основний Закон України не виключає, а Регламент (частина третя статті 59) передбачає можливість перебування у Верховній Раді України народного депутата України поза депутатською фракцією, зокрема у разі його невходження або виходу зі складу депутатської фракції політичної партії (виборчого блоку), за виборчим списком якої його обрано.
Конституція України, передбачивши належність народних депутатів України до депутатських фракцій, не обмежила їх права самостійно визначатися при прийнятті рішень, у тому числі щодо входження до складу більшості народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України, яка формує коаліцію. Наявність у народного депутата України такого права не залежить від позиції депутатської фракції щодо участі в коаліції. Цей висновок підтверджується, зокрема, тим, що частина друга статті 81 Конституції України, встановлюючи вичерпний перелік підстав для дострокового припинення повноважень народного депутата України, не передбачає такої підстави, як виключення зі складу депутатської фракції народного депутата України.
Отже, представництво народними депутатами України Українського народу у Верховній Раді України, прийняття рішень парламентом лише шляхом особистого голосування народних депутатів України (частини друга, третя статті 84 Конституції України), виконання народними депутатами України своїх обов'язків в інтересах усіх співвітчизників (частина третя статті 79 Конституції України) та відсутність у частині другій статті 81 Конституції України положень про дострокове припинення повноважень народного депутата України у разі виключення його зі складу депутатської фракції - все це вказує на всенародний характер представництва народних депутатів України у Верховній Раді України та наявність у них мандата на вільне його здійснення."
Когда председатель КС Украины Андрей Стрижак зачитал Решение от 6 апреля 2010г. , он также сообщил, что КС открыл производство по представлению депутатов от Блока Тимошенко о неконституционности положений регламента, позволяющих формировать коалицию отдельными депутатами.
"Действительно, есть такое представление, и вчера на коллегии было открыто производство о неконституционности некоторых положений закона о регламенте", - сказал он.
Наверняка по этому представлению Решение Кс будет в соответствии с Решением от 6 апреля 2010г.
Стрижак также отверг обвинения в том, что решение КС противоречит его же решению 2008 года о недопустимости создания коалиции отдельными депутатами.
"Вы не найдете в двух решениях норм, которые бы противоречили друг другу, потому что правовая ситуация в 2010 году изменилась по сравнению с 2008 годом. Ведь был принят закон о регламенте", - сказал он.
Стрижак заявил, что коалиция может формироваться отдельными депутатами, потому что в Украине отсутствует жесткий императивный мандат.
"У нас народный депутат - не крепостной и он выражает волю не партии, а народа. И присягу депутат слагает не партии, а народу. Почитайте присягу!", - посоветовал он журналистам.
По словам Стрижака, "в Конституции заложен дуализм" - есть элементы императивного и свободного мандата.
"Если через некоторое время внесут изменения в Конституцию, то будет другое решение КС", - сказал он.
По Решению КС Украины от 6 апреля 2010г. двое судей - Стецюка П.Б. и Шишкина В. И. высказали отдельное мнение.
В частности, Стецюк П.Б. считает, что «не врахування Судом положення частини другої статті 19 Конституції України за відсутності системного дослідження змісту конституційних положень „за результатами виборів" і „на основі узгодження політичних позицій",які містяться у частині шостій статті 83 Конституції України (стосовно окремих народних депутатів), на мій погляд, призвело до необґрунтованого та помилкового висновку Суду».
Шишкин В.И. считает:
«У Рішенні від 6 квітня 2010 року фактично ревізовано попередні позиції Конституційного Суду України, які містяться в його рішеннях від 25 червні 2008 року № 12-рп/2008, від 17 вересня 2008 року № 16-рп/2008, від 28 квітня 2009 року
№ 8-рп/2009.
Пряма вказівка в резолютивній частині Рішення на можливість входити до складу коаліції не лише фракцій, а й окремих народних депутатів України, зокрема й тих, які не перебувають у складі депутатських фракцій, що ініціювали створення коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, є відображенням тих новацій, які містяться в Регламенті Верховної Ради України, що не випливають зі змісту положень частин шостої, десятої статті 83 Конституції України, і розширенням вказаної конституційної норми, що суперечить припису частини другої статті 6 Конституції України про те, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах. Такі новації є конституційною нормотворчістю, тобто Конституційний Суд України створив фактично нову конституційну норму, перебравши на себе повноваження Верховної Ради України, і уконституював можливість ігнорування волі виборців депутатами, які отримали мандат завдяки волевиявленню виборців».
Фактически ещё раз подтверждена народная мудрость - закон, что дышло, куда повернул, туда и вышло. Формулировки ч.6 ст.83 и ч.5 и ч.9 ст.83 Конституции Украины дают возможность каждому юристу, судье толковать их нормы по-своему.
Нельзя не учитывать и тот фактор, что Украине сейчас как никогда нужна стабильность и целостность власти. Как говорят, пришло время собирать камни.
КС своим Решением от 6 апреля дал возможность работать новой парламентской коалиции, а значит рассмотреть и принять новую программу правительства Украины, бюджет 2010 года, да и фактически легализовал новую власть и отсрочил новые парламентские выборы в Украине.
Может это и к лучшему? Время покажет…
Андрей Зацепин.
15.04.2010г.
Создана новая коалиция Верховной Рады и утверждён новый Кабинет Министров Украины.
Первые шаги и визиты Президента Украины Виктора Януковича.
Виктор Янукович официально вступил в должность Президента Украины.
Вернуться на главную
|